Brexit

50% image Brexit

Ben je transporteur? Dan heeft de Brexit wel zeker gevolg voor je! Weet jij wat je moet doen? Heb je alles goed geregeld?

Op 31 januari 2020 hebben de Britten de Europese Unie verlaten. Met als gevolg dat als je handel drijft met het Verenigd Koninkrijk dan moet je douanezaken goed regelen. Andere zaken waarover je na moet denken zijn het vastleggen van afspraken over levering/prijzen, implementeren van software voor import- en exportaangiftes, hoe ga je verwachte vertragingen aan de grenzen opvangen en ga je de import en export aan een douane expediteur uitbesteden. 

Wegvervoer

Nu de Brexit een feit is leidt dit zeker tot nieuwe wet- en regelgeving met als gevolg dat er nieuwe eisen gesteld worden aan chauffeurs. Een voorbeeld zijn de rust- en rijtijden. Als het Verenigd Koninkrijk andere rust- en rijtijden gaat hanteren dan de Europese Unie kan dit als gevolg hebben dat je als wegvervoerder vertraging op loopt bij het transporteren van je goederen. Op dit moment rijden alle Europese Unie vrachtwagens vrij door de EU met een communautaire vergunning. De Brexit zorgt ervoor dat er nieuwe vergunningen nodig zijn. 

De eurovergunning is vervallen en de nieuwe vergunning die hiervoor in de plaats is gekomen is de CEMT vergunning. Maar let wel op deze wordt maar beperkt afgegeven en voor 2021 is deze ook niet meer aanvraagbaar. Alternatieve oplossingen kunnen zijn om een maandvergunning aan te vragen, een zusterbedrijf oprichten in Groot-Brittanië of om te kiezen voor onbegeleid vervoer. 

Waar dien je als vervoerder op te letten? 

  1. Controleer of de klant al bekend is bij de douane. Dit is vooral belangrijk als de klant aan jou de invoer- en uitvoeraangiften bij de douane uitbesteed. 
  2. Spreek duidelijk met de klant af wie de douanedocumenten voormeldt bij de terminal.
  3. Check vooraf of de terminal het douanedocument heeft ontvangen en of alles in orde is. 

Zonder juiste douanedocumenten kan er geen vervoer plaats vinden. Het is dus echt zaak om dit op orde te hebben. 

 

CMR

De Brexit heeft geen gevolgen voor het huidige CMR verdrag. Ook ten tijde van de Brexit zal dit verdrag haar waarde behouden. De CMR vrachtbrieven die horen bij het CMR verdrag dien je dan ook nog steeds bij je te hebben. Bij TEVU vind je CMR vrachtbrieven van de erkend drukker. 

 

CMR vrachtbrieven
50% image - Brexit CMR

 

Goederencodes

Door een goederencode te vermelden in je douaneaangifte weet de douane welke producten jouw import of exportzending bevat. Een goederencode bestaat uit minimaal 8 cijfers. Dit zijn cijfers die een douane wereldwijd gebruikt om producten in te delen. Aan de hand van deze goederencode weet de douane ook hoeveel invoerrechten en andere invoerbelastingen zij moet heffen op het importproduct. Voor het exporteren van goederen naar een land buiten de Europese Unie heb je een 8-cijferige goederencode nodig. Voor het importeren uit een land buiten de Europese Unie heb je meestal een 10-cijferige goederen code. Een goederen code heet ook wel een TARIC code. Bepaal dus goederencodes voor jou te vervoeren goederen.

 

50% image - Brexit EORI nummer

EORI nummer

Als je als onderneming van de Europese Unie internationaal zakendoet dan heb je een EORI-nummer nodig. Dit is dus ook het geval als je straks zaken wilt doen met het Verenigd Koninkrijk en de Brexit is definitief. Dan heb je ook zo’n identificatienummer nodig. EORI staat voor Economic Operators Registration and Identification. Je gebruikt dit nummer als je gegevens uitwisselt met de douane. Een EORI nummer is nodig wanneer je aangifte doet of een vergunning aanvraagt. Je hebt dit identificatienummer ook nodig als je de douaneaangifte uitbesteedt. Wees voorbereid als je handel buiten de EU wilt gaan doen. Vraag snel het identificatienummer aan

De Brexit: niet jou exit?

De rijksoverheid heeft een tool ontwikkeld waarbij je nu heel eenvoudig kunt zien of jij goed voorbereidt bent op het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU. Met deze track en trace bekijk je of jouw goederen nog het kanaal over krijgt.